کشف گاز در نزدیکی کهکشان

اخترشناسان به تازگی گاز غریبه و ناآشنایی را در نزدیکی مرکز کهکشان ما شناسایی کرده‌اند. براساس مطالعه جدید، اخترشناسان حرکات غیرمعمول از ابرهای گازی را در نزدیکی مرکز کهکشان مشاهده کرده‌اند که می‌تواند راه یافتن به فرارترین گونه‌های سیاه‌چاله‌ها را نشان دهند. دانشمندان برای مدت زیادی حتی از حضور چنین سیاه‌چاله‌هایی اطلاع نداشتند.

محققانی که این گازها را در مرکز کهکشان راه شیری ردیابی کردند به این نتیجه رسیده‌اند که این ابرهای گازی به دور جسمی با جرم 10000 برابر جرم خورشید در حال گردش هستند و هنگامی که به دنبال جسم می‌گردند در مکانی که باید باشد، وجود ندارد. واضح‌ترین توضیحی که می‌تواند برای این موضوع وجود داشته باشد این است که این جسم سیاه‌چاله‌ای خاموش است و به طور فعال تغذیه نمی‌شود، بنابراین تابش قابل تشخیص از خودش منتشر نمی‌کند.

به گفته محققان، این پنجمین مورد در مرکز کهکشان است که ثابت می‌کند نه تنها سیاه‌چاله‌های با جرم متوسط وجود دارند، بلکه فراوانی آنها در مرکز کهکشان زیاد است.

سیاه‌چاله‌های با جرم متوسط، درست همان چیزی هستند که نامشان می‌گوید. می‌دانیم که سیاه‌چاله‌های ستاره‌ای (Stellar Mass Black Holes) جرمی تا 100 برابر جرم خورشید دارند و بزرگترین سیاه‌چاله‌ای که در این محدوده شناسایی شده 62 برابر بوده که از ادغام دو سیاه‌چاله ایجاد شده است.

دسته‌ای از سیاه‌چاله‌ها وجود دارند که جرم آنها بین 1000 تا 100000 برابر جرم خورشید است و به جرم متوسط مشهور شده‌اند. آنها به طرز خارق‌العاده‌ای ناشناس باقی مانده‌اند و باعث ایجاد سوالاتی مانند اینکه آیا آنها وجود دارند یا خیر شده‌اند. از آنجا که اینگونه سیاه‌چاله‌ها از خود تابشی ندارند بنابراین محققان باید به دنبال نشانه‌هایی دیگر مانند تاثیر سیاهچاله‌ها بر روی سایر اجسام موجود در فضا باشند.

اخترفیزیکدان، Shunya Takekawa از رصدخانه ملی ژاپن در حال بررسی حرکت ابرهای پر سرعت گاز در مرکز کهکشان است تا بتواند به سوالات به وجود آمده پاسخ دهد. پیش از این محققان از روش ردیابی جریان‌های گاز برای یافتن سیاه‌چاله جرم متوسط استفاده کرده بودند.

روش‌های دیگری برای شناسایی این چنین سیاه‌چاله‌ها نیز وجود دارد. تاکنون نتایج بدست آمده از تحقیقات نشان می‌دهد که بررسی گازهای چرخنده در مرکز کهکشان روشی مطمئن برای یافتن سیاه‌چاله‌ها است.

درباره ی علی آزادگان

ستاره‌شناس آماتور، معلم نجوم، فیزیک‌دان، نویسنده و مترجم، عکاس و دانشجوی دکتری تخصصی اپتیک

مطلب پیشنهادی

سیاه چاله فراری از کهکشان

سیاهچاله فراری با دنباله‌ای از ستاره‌های تازه متولد شده

ستاره‌شناسان سیاهچاله فراری را کشف کرده‌اند، که احتمالاً اولین مدرک رصدی است که سیاهچاله‌های کلان …

دیدگاهتان را بنویسید