در قالب پروژه شهروند-دانشمند، در کشف فراسیارات به ناسا کمک کنید

اگر به سایت Planet Patrol ناسا در راستای کشف و رمزگشایی از فراسیارات بپیوندید، می‌توانید خود را دانشمند افتخاری ناسا بنامید.

کشف فراسیارات

به گزارش اورانوس و به نقل از ایسنا، از همین حالا می‌توانید از طریق وبسایت Planet Patrol ؛ وبسایت جدید ناسا که به جستجوی سیاره‌های خارج از منظومه شمسی یا همان فراسیارات اختصاص داده شده است، به ناسا بپیوندید و با کشف سیاره‌های فراخورشیدی جدید، دانشمند افتخاری ناسا شوید.

عموم مردم در این وبسایت ضمن مرور تصاویر گرفته شده توسط ماهواره بررسی سیاره فراخورشیدی ناسا (TESS)، با دانشمندان ناسا همکاری خواهند کرد. این پروژه‌ها در قالب شهروند-دانشمند (Citizen Scientist) تعریف می‌شوند.



حتی اگر فناوری یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی هم به محققان کمک کنند، گاهی اوقات باز هم به کمک انسانی نیاز است.

وسلین کوستوف رهبر این پروژه و دانشمند تحقیقاتی در مرکز پرواز فضایی گادرد ناسا اظهار داشت: روش‌های خودکار پردازش داده‌های TESS گاهی موفق به شناسایی سیارات فراخورشیدی که فریبنده هستند، نمی‌شوند.

وی افزود: چشم انسان در تشخیص چنین شیادانی بسیار ماهر است و ما به دانشمندان افتخاری نیاز داریم تا به ما کمک کنند که بین سیاره‌های فراخورشیدی و اجرام مشابه تفاوت قائل شویم.

اگر به برنامه Planet Patrol بپیوندید، می‌توانید از تصاویر TESS استفاده کنید تا مشخص کنید کدام یک از اجرام قابل مشاهده در تصاویر، فراسیاره بالقوه هستند و کدام یک شبیه آنها به نظر می‌آیند.

در این وبسایت، از داوطلبان خواسته می‌شود برای هر تصویری که به آنها نشان داده می‌شود، به مجموعه‌ای از سوالات پاسخ دهند. این کار در نهایت به دانشمندان کمک می‌کند تا از فراسیارات احتمالی برای مطالعه بیشتر آگاه شوند.

برنامه Planet Patrol همکاری مشترکی بین ناسا، موسسه SETI، موسسه علوم تلسکوپ فضایی، وبسایت اتحادیه علوم شهروندی Zooniverse و سایر دانشمندان، توسعه دهندگان نرم افزار و فرهیختگان است.

این پروژه‌ای خارق العاده است که به دانشمندان در درک بهتر نحوه شکل‌گیری و تکامل سیستم‌های سیاره‌ای در سراسر جهان کمک خواهد کرد.

تاکنون ۱۹۲۷ دانشمند افتخاری در Planet Patrol ثبت نام کرده‌اند که ۲۱۴ پرسش‌نامه از ۲۰ هزار و ۳۱۸ پرسش‌نامه توسط آنها تکمیل شده است.

اگر به آمارهای موجود در این وبسایت نگاهی بیندازیم، می‌بینیم که هنوز مسیری طولانی در پیش است و اگر افراد بیشتری تصمیم به عضویت بگیرند، این مسیر کوتاه‌تر خواهد شد.

این اولین باری نیست که ناسا دانشمندان افتخاری را برای کمک فرا می‌خواند. پیش از این، شهروندان داوطلب به کشف ۹۵ کوتوله قهوه‌ای کمک کرده بودند.

 

منبع

درباره ی علی آزادگان

ستاره‌شناس آماتور، معلم نجوم، فیزیک‌دان، نویسنده و مترجم، عکاس و دانشجوی دکتری تخصصی اپتیک

مطلب پیشنهادی

داده‌های فراسیاره‌ای وب تقریباً خیلی خوب هستند

مطالعه‌ای جدید به احتیاط در تفسیر اثر انگشت شیمیایی که وب از سیارات فراخورشیدی جهان‌های …

دیدگاهتان را بنویسید