نورگیری رصدخانه ملی ایران در خرداد 1400

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در بازدید از مراحل پایانی رصدخانه ملی ایران گفت: ساخت رصدخانه ملی ایران بزرگترین پروژه علوم پایه در کشور است که اکنون به مرحله بهره برداری رسیده است. فعالیت‌های مرتبط با ساختمان وتجهیزات در قله پایان یافته است. اوایل سال آینده نیز نصب آینه و نورگیری آن آغاز و خرداد ماه نیز این پروژه عظیم رسما افتتاح می‌شود.

ساخت رصدخانه ملی ایران

به گزارش اورانوس به نقل از معاونت علمی و فناوری رییس جمهور، معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با بیان اینکه ایران در حوزه نجوم سابقه قدیمی دارد، افزود: غفلت تاریخی در حوزه نجوم وجود دارد. با توجه به سابقه کشور در این حوزه اما هیچ وقت تلسکوپ‌هایی با این ابعاد در داخل ساخته نشده است.

رییس ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق همچنین بیان کرد: تمام اجزا وتجهیزات وتلسکوب  این رصدخانه ایران ساخت  هستند  بجز آینه آن  که با همت و توانمندی گروهی از دانشمندان وسازندگان ایرانی به این دستاورد رسیده‌ایم. دانش فوق العاده‌ای در دنیا از نظر بزرگی آینه و کیفیت عکس‌هایی که می‌گیرد وجود دارد.

ستاری با اشاره به انتخاب مکان این رصد خانه گفت: قله گرکش در کاشان از بهترین نقاط برای رصد و ساخت این مرکز محسوب می‌شود. مکان یابی برای ساخت رصد خانه ملی ایران ۵ سال زمان برد و از میان ۸۰ قله، این نقطه انتخاب شد. تلسکوپ اصلی این پروژه بیش از ۱۰۰ تن وزن  وقطر آینه آن ۳ متر است وساخت آن که خود اقدام بزرگی است.

رییس بنیاد ملی نخبگان همچنین ادامه داد: این اقدام و ساخت رصد خانه ملی روندی علمی را در کشور ایجاد می‌کند. تعدادی زیادی از دانشمندان دنیا برای رصد به این مرکز خواهند آمد و تبادل علمی خوبی میان محققان در این حوزه شکل می‌گیرد. نیاز است نیروی انسانی خوبی نیز در داخل کشور برای استفاده از این رصد خانه تربیت شود. گرچه در حال حاضر نیز نیروی انسانی خوبی در این حوزه مشغول فعالیت است.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری گفت: در پایین قله نیز مجموعه‌ای حرفه‌ای از رصدسرا و مرکز تحقیقات ساخته خواهد شد. این رصد خانه در شبکه رصد دنیا قرار می گیرد و پدیده‌های مهم نجومی دنیا را در کنار سایر رصدخانه‌های دنیا دنبال می‌کند.

بازدید از رصد خانه ملی ایران یکی از بخش‌های این سفر بود. رصدخانه ملی ایران  طراحی و احداث شده است، در سه بخش شامل ایستگاه یک، دو و سه، واقع در قله گرکش در ارتفاع ۳۶۰۰ در شهر کامو از توابع قمصر کاشان در شهرستان کاشان واقع است.

طراحی و ساخت و بهره‌برداری از یک رصدخانه بزرگ علاوه بر تأثیری که بر توسعه علمی کشور و بالابردن جایگاه علمی ایران در منطقه و جهان خواهد داشت، موجب پا گرفتن و رشد برخی از صنایع و فناوری‌های پیشرفته در کشور خواهد شد.

در تیر ماه 1399 اعلام شده بود که اولین نورگیری رصدخانه ملی ایران در شهریور 1399 خواهد بود.

 

منبع

درباره ی علی آزادگان

ستاره‌شناس آماتور، معلم نجوم، فیزیک‌دان، نویسنده و مترجم، عکاس و دانشجوی دکتری تخصصی اپتیک

دیدگاهتان را بنویسید