نمونه خاک سیارک ریوگو توسط هایابوسا-2 بر زمین نشست

نمونه خاک سیارک ریوگو که توسط هایابوسا-2 جمع‌آوری شده بود بر زمین نشست و برای دومین بار انسان موفق به آوردن نمونه‌هایی از سیارک‌ها به زمین شد.

ورود کپسول هایابوسا-2

کپسول کوچکی که حاوی نمونه‌های ارزشمندی از سیارک ریوگو بود شامگاه امروز (15 آذر ماه) در منطقه ممنوعه وومرا استرالیا بر زمین افتاد.



این نمونه‌ها میلیونها کیلومتر دورتر از زمین توسط ماموریت هایابوسا-2 جمع‌آوری شده بود. هایابوسا-2 سیارک ریوگو را از تیر 1397 تا آبان 1398 از فاصله 900 متری مورد بررسی قرار داد.

سلف هایابوسا-2 اولین ماموریتی بود که اقدام به آوردن نمونه‌های خاک سیارک‌ها می‌کرد. ماموریت هایابوسای اولی در سال 1389 یک میلی‌گرم از سیارک سنگی ایتوکاوا را به زمین آورد. انتظار می‌رود که هایابوسا-2 توانسته باشد 100 میلی گرم نمونه از سیارک ریوگو را به زمین بیاورد.

هایابوسا-2 در دی ماه 1393 با وزن 690 کیلوگرم پرتاب شد و 6 تیر ماه 1397 به سیارک ریوگو رسید. از آن زمان مشغول به بررسی این سیارک شد. برای این کار جندین کاوشگر کوچک را به سوی آن فرستاد و یک سطح نشین. یک بار هم با شلیک گلوله‌ای مسی گودال و گردوخاکی در سیار سیارک ایجاد که بعد برای جمع‌آوری آن گردوخاکها به سیارک نزدیک شد.

 

منبع

درباره ی علی آزادگان

ستاره‌شناس آماتور، معلم نجوم، فیزیک‌دان، نویسنده و مترجم، عکاس و دانشجوی دکتری تخصصی اپتیک

دیدگاهتان را بنویسید