ستاره‌شناس‌ها بزرگترین فهرست سه بعدی کهکشان‌ها را رونمایی کردند

ستاره‌شناسان در برنامه‌ای موسوم به PS1 3π که تقریباً حاوی ۳۰۰ گیگابایت اطلاعات است و سه چهارم تمام آسمان را دربرمی‌گیرد از بزرگترین فهرست سه بعدی آسمان رونمایی کردند.

فهرست 3 بعدی کهکشان

به گزارش اورانوس و به نقل از ایسنا، گروهی از محققان دانشگاه هاوایی در انستیتوی نجوم مانوآ (IfA) بزرگترین فهرست تصویری سه بعدی نجومی شامل ستاره‌ها، کهکشان‌ها و اختروش‌ها را تولید کرده‌اند.

این گروه از ستاره شناسان از داده‌های تلسکوپ پانورامیک پیمایشی UH و سیستم واکنش سریع یا Pan-STARRS1  استفاده کردند.

برنامه PS1 3π با در بر گرفتن سه چهارم آسمان، بزرگترین برنامه ‌بررسی نوری رنگی اعماق فضا است.

اندازه این برنامه تقریباً ۳۰۰ گیگابایت است و از طریق رابط MAST CasJobs SQL قابل مشاهده است یا می‌تواند به عنوان جدول قابل خوانش توسط رایانه بارگیری شود.

محققان IfA قبل از تغذیه آن با الگوریتم هوش مصنوعی، اندازه‌گیری‌های طیف سنجی در دسترس عموم را جمع آوری کردند.

سیستم هوش مصنوعی از شبکه‌ای عصبی برای دستیابی به دقت طبقه بندی کلی ۹۸.۱ درصد برای کهکشان‌ها، ۹۷.۸ درصد برای ستاره‌ها و ۹۶.۶ درصد برای اختروش‌ها استفاده کرد. در عین حال، تخمین فاصله کهکشان‌ها از یکدیگر تقریباً ۳ درصد دقیق است.

رابرت بک نویسنده ارشد این مطالعه و کیهان شناس IfA توضیح داد: با استفاده از الگوریتم پیشرفته بهینه‌سازی، ما از مجموعه آموزش طیف سنجی تقریباً چهار میلیون منبع نوری استفاده کردیم تا شبکه عصبی را برای پیش‌بینی انواع منابع و فواصل کهکشانی آموزش دهیم، در حالی که همزمان، کم سو شدن یا خاموش شدن نور توسط گرد و غبار در راه شیری را اصلاح کردیم.

پیش از این رکورد بزرگترین نقشه عالم توسط برنامه “SDSS” ثبت شده بود که یک سوم آسمان را پوشش می‌داد.

کن چمبرز ستاره شناس IfA می‌گوید: این نقشه زیبا از جهان، نمونه‌ای از چگونگی ضرب توان مجموعه داده‌های بزرگ با تکنیک‌های هوش مصنوعی و مشاهدات مکمل است.

مجموعه داده‌های منظم فهرست‌بندی شده به منجمان و هوش مصنوعی کمک می‌کند تا اطلاعات بیشتری در مورد اجرام نزدیک زمین پیدا کنند و ممکن است منجر به کشف بسیاری از اسرار جهان ما شود.

 

منبع

درباره ی علی آزادگان

ستاره‌شناس آماتور، معلم نجوم، فیزیک‌دان، نویسنده و مترجم، عکاس و دانشجوی دکتری تخصصی اپتیک

دیدگاهتان را بنویسید