زهره در خوشه پروین

هر هشت سال زهره وارد جمع ستاره‌های خوشه پروین می‌شود. این رویداد از نظر رصدی و عکاسی بسیار جذاب است و اگر ابرها اجازه دادند دیدن آن را از دست ندهید. جمعه 15 فروردین 1399، پس از غروب خورشید و کم شدن گرگ‌ومیش شامگاهی به تماشای زهره و خوشه هفت خواهران بنشینید.

زهره در خوشه پروین

 

جفت‌شدگی

کُنش گرانشی بین زمین و زهره در طی میلیون‌ها سال موجب شده که این دو سیاره در وضعیت نزدیک به تشدید مداری قرار بگیرند. هر 8 بار گردش زمین به دور خورشید تقریبا معادل 13 بار گردش زهره به دور خورشید است. پس هر دو سیاره حدودا هر 8 سال مجددا در موقعیت مداری یکسانی قرار می‌گیرند. این موضوع باعث می‌شود که زهره هر 8 سال مسیری مشابه در آسمان طی کند. البته زهره هر سال با خوشه پروین مقارنه دارد ولی این مقارنه هر 8 سال چنان نزدیک می‌شود که این سیاره وارد جمع ستاره‌های خوشه پروین می‌شود.

اما توجه کنید که از واژه “حدودا” استفاده کردیم. چون اولا مدار زمین و زهره بیضی است. دوما صفحه مداری زهره 3.4 درجه با صفحه مداری زمین زاویه دارد. پس هربار که زهره وارد خوشه پروین می‌شود با دیگر دفعات مسیر متفاوتی را طی می‌کند و هر گذر منحصربه‌فرد است.

 

دیدن

پیدا کردن زهره یا ناهید در آسمان کار سختی نیست. ناهید این روزها از قدر 4.6- می‌درخشد. یعنی 20 برابر از شباهنگ که پرنورترین ستاره آسمان است، درخشنده‌تر است. برای یافتن آن پس از غروب خورشید رو به افق غربی بایستید و پرنورترین جرمی که می‌بینید ناهید است. اگر وضعیت آب‌وهوا اجازه دهد بسیار خوب است که از چند روز قبل زهره و خوشه پروین را زیر نظر بگیرید. با این کار تفاوتهایی که روزانه در وضعیتشان ایجاد می‌شود را می‌توانید ثبت کنید.

مکان زهره نسبت به خوشه پروین

از این رویداد با دوربین موبایلتان هم می‌توانید عکس بگیرید. اما معمولا به دلیل گسترده بودن میدان دید دوربین‌های موبایل شاید عکستان چنگی به دل نزند. روش بهتر این است که اگر دوربین دوچشمی یا تلسکوپی کوچک دارید، آن را روی پایه‌ای ثابت کنید. سپس دوربین موبایلتان را در پشت چشمی نگه داشته و عکس بگیرید. اگر هم دوربین دیجیتال دارید که عکس بهتری می‌توانید بگیرید.

البته عکس گرفتن تمام داستان نیست. برگه‌ای کاغذ و مداد هم می‌تواند در ثبت آنچه می‌بینید بسیار مفید باشد. این‌کار حتی از عکاسی هم مفیدتر و آموزنده‌تر و منحصربه‌فردتر است. زیرا عکس را هرکسی می‌گیرد اما طراحی کار هرکسی نیست.

اگر ابرها مزاحم رصدتان شدند می‌توانید از سایت تلسکوپ مجازی این رخداد را مشاهده کنید

درباره ی علی آزادگان

ستاره‌شناس آماتور، معلم نجوم، فیزیک‌دان، نویسنده و مترجم، عکاس و دانشجوی دکتری تخصصی اپتیک

مطلب پیشنهادی

مستند سیارات

مستند سیارات – قسمت اول: عطارد و زهره

مستند سیارات (The Planets) محصول مشترک BBC و PBS در سال 1398 است. در این …

دیدگاهتان را بنویسید