شاید خورشید در اوایل زندگی همدم داشته

طبق نظریه‌ای جدید احتمالا خورشید دارای همدم با جرم مشابه خورشید بوده است. وجود چنین ستاره‌ای اطلاعات بیشتری درباره سیاره نهم منظومه شمسی فراهم می‌کند.

همدم خورشید

به گزارش اورانوس و به نقل از مهر، طبق پژوهشی جدید به نظر می‌رسد خورشید همدمی در منظومه شمسی داشته است.

براساس نظریه ای که در آستروفیزیکال ژورنال لترز منتشر شده، محققان دانشگاه هاروارد معتقدند خورشید در گذشته بسیار دور همدمی با جرم مشابه خورشید داشته است. این ستاره مدت‌ها است که ناپدید شده و احتمالا در نقطه‌ای دیگر از کهکشان راه شیری قرار دارد اما تاثیر قابل تاملی در منظومه شمسی داشته است.

وجود چنین همدمی، شانس تایید تشکیل ابر اورت (Oort) به همین صورتی که مشاهده می‌شود را افزایش می‌دهد و درباره سیاره نهم هم احتمال به دام افتادن را بیشتر از تشکیل آن می‌کند.

محققان دانشگاه هاروارد معتقدند با استفاده از تلسکوپ‌هایی که در آینده ساخته می‌شوند، می‌توان صحت نظریه را تایید کرد زیرا تاثیر وجود همدم خورشید بر منظومه شمسی همچنان وجود دارد.

احتمالا این دو ستاره در خوشه تولد خورشید یا گروهی از ستارگان که در یک زمان و از یک ابر متراکم از مولکول‌های گازی تشکیل شده‌اند، بهم چسبیده بودند.

امیر سراج دانشجوی دانشگاه هاروارد همراه پروفسور آوی لئوب این نظریه را اعلام کرده‌اند. سراج در این باره می گوید: اگر دو ستاره بخشی از منظومه‌ای دوتایی باشند، راحت‌تر می توان توضیح داد چگونه ابر اورت بقایای تشکیل  منظومه شمسی را به دام انداخته است.

لئوب نیز در این باره می افزاید: منظومه‌های دوتایی دربه دام انداختن اشیای آسمانی بسیار کارآمدتر از تک ستاره‌ها هستند. اگر فرایند تشکیل ابر اورت مانند چیزی باشد که رصد شده، احتمالا خورشید  همدمی با جرم مشابه خورشید داشته که در گذشته گم شده است.

 

منبع

درباره ی علی آزادگان

ستاره‌شناس آماتور، معلم نجوم، فیزیک‌دان، نویسنده و مترجم، عکاس و دانشجوی دکتری تخصصی اپتیک

مطلب پیشنهادی

نزدیک شدن ستاره خورشید

1.3 میلیون سال بعد، ستاره‌ای به فاصله 24 روز نوری خورشید می‌آید

تخمین زده می شود در کهکشان راه شیری 200 تا 400 میلیارد ستاره وجود داشته …

دیدگاهتان را بنویسید