حواشی حادثه در مرکز فضایی امام خمینی

دو روز پیش تاسواره‌های تجاری چند شرکت فضایی تصاویری منتشر کردند که نشان از وقوع حادثه در سکوی پرتاب مرکز فضایی امام خمینی می‌داد. به دلیل کوچک بودن این تاسواره در حد کوچکتر از نان بربری، کیفیت تصاویر این تاسواره‌ها نیز کم بوده و جزئیات زیادی مشخص نبود. تصاویر نشان می‌داد که دودی از سکوی پرتاب بلند شده و حدود نیمی از زمین تازه رنگ‌آمیزی شده نیز تیره رنگ شده. البته غربی‌ها ادعایی هم مبنی بر آسیب به ماهواره ایرانی مطرح کرده بودند که امروز با تدبیر وزیر ارتباطات نقش بر آب شد.

در عکس منتشر شده از ماکسار نیز تقریبا چنین اطلاعاتی به چشم می‌آمد. به نظر حادثه‌ای در زمان سوختگیری موشک یا اتصال برقی موجب این اتفاق بوده زیرا موشک هنوز به سکو متصل است.

با توئیت ترامپ موضوع جالبتر و جدی‌تر شد. براساس نظرات کارشناسان غربی تفکیک این تصویر بسیار بیشتر و در حد 20 سانتیمتر است. این تفکیک برای کارشناسان مربوطه هم حیرت‌انگیز است زیرا جو زمین معمولا اجازه چنین تفکیکی را نمی‌دهد. به گفته همین کارشناسها این تصویر می‌تواند توسط پهپاد یا وسیله دیگری گرفته شده باشد. شرکت ایرباس در حال آزمایش پهپادهایی است که در خارج از جو زمین عمل می‌کنند و از این رو به حقوق کشورها تجاوزی رخ نمی‌دهد اما از اینکه آمریکاییها هم چنین ابزارهایی داشته باشند کسی اطلاعاتی ندارد.

همچنین تصویری که ترامپ منتشر کرده در مرکز خود بخشی روشن دارد که به نظر می‌رسد از روی صفحه تلویزیون یا پرینت کاغذی عکس گرفته شده. همچنین عکس ترامپ مربوط به مدتی بعد از حادثه است و بی‌شک صحنه در این مدت تغییر کرده. کارشناسهای غربی معتقدند که این کار ترامپ اشتباه بوده زیرا ایران و دیگر کشورها از جمله چین و روسیه را از توانایی‌های آمریکا مطلع می‌کند.بعضی منابع منشا این تصویر را ماهواره KH-11 عنوان کرده‌اند که حدود 6.35 میلیارد دلار هزینه آن بوده، بیش از ناوهای هواپیما‌بر کلاس نیمیتز.

بی‌شک کارشناسان وزارت دفاع در حال بررسی دقیق این موضوع هستند و مانند ترامپ عجول و از خود راضی نیستند و در زمان مقتضی گزارش لازمه را منتشر خواهد کرد و چه بسا که پیش از آن از دلایل این اتفاق آگاه شده و برای آینده از آن پیشگیری کنند. حتی شاید بتوان اینکار را عمدی دانست تا عکس‌العمل و برخورد آمریکایی‌ها را بسنجند.

درباره ی علی آزادگان

ستاره‌شناس آماتور، معلم نجوم، فیزیک‌دان، نویسنده و مترجم، عکاس و دانشجوی دکتری تخصصی اپتیک

دیدگاهتان را بنویسید