تمرین اُزیریس-رکس برای فرود روی بنو

تابستان امسال فضاپیمای اُزیریس-رکس (OSIRIS-REx) ناسا عملیات فرود روی سیارک بِنّو و جمع آوری نمونه از آن را برای نخستین بار انجام خواهد داد. اما این عملیات مانور ساده‌ای نیست.

تمرین فضاپیمای اُزیریس-رک برای فرود روی سیارک بنو

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دیجیتال ترندز (اصلاح و ویرایش از اورانوس)، در هفته جاری، ناسا آزمایشی برای فرود فضاپیما انجام می‌دهد که تمرین “نقطه بازرسی” (Check Point) نامیده می‌شود. در این آزمایش فضاپیمای مذکور به فاصله 74 متری سیارک بِنّو می رود. این کمترین فاصله سیارک و فضاپیما به شمار می‌رود.

در آزمایشی که هفته جاری انجام می شود، اُزیریس-رکس مانور مرحله اول را انجام می دهد تا سیستم های مختلف از جمله تصویربرداری و مسیریابی را آزمایش کند. همچنین بازوی رباتیک فضاپیما نیز آزمایش می شود. این عملیات حدود ۴ ساعت طول می کشد.

اُزیریس-رکس به‌جای فرود روی سیارک، پیشرانه‌های خود را در سه دفعه مجزا روشن می‌کند. دفعه نخست فضاپیما با روشن‌کردن پیشرانه خود را از سیارک دور می‌کند. در مرحله بعد وقتی اُزیریس-رکس به فاصله 125 متری سیارک رسید، مانور “نقطه بازرسی” را انجام می‌دهد تا موقعیت و سرعت خود را تنظیم کند. در مرحله سوم  پیشرانه‌های فضاپیما روشن می‌شوند و همزمان با انجام مانوری درجا، به فاصله 50 متری سیارک و هماهنگ با چرخش آن می‌رسد.

 

منبع: دیجیتال‌ترندز

درباره ی علی آزادگان

ستاره‌شناس آماتور، معلم نجوم، فیزیک‌دان، نویسنده و مترجم، عکاس و دانشجوی دکتری تخصصی اپتیک

مطلب پیشنهادی

پیدا شدن نشانه‌هایی از عنار سازنده حیات در سیارک بنو

احتمال وجود عناصر سازنده حیات در سیارک بنو

مطالعات اخیر محققان نشان می‌دهد که سیارک بنو ممکن است دارای عناصر سازنده حیات باشد …

دیدگاهتان را بنویسید