تلاش نافرجام برای تعمیر هابل

همانطور که می‌دانید، تلسکوپ فضایی هابل چند روزی است که دوباره به خواب رفته و تا زمانی که مشکل به وجود آمده برای آن تعمیر نشود، در حالت ایمن قرار خواهد داشت.

تلسکوپ فضایی هابل

به گزارش اورانوس و به نقل از ایسنا، مدتی است که تلسکوپ فضایی هابل عوارض پیری را نشان می‌دهد، اما مشکل جدید، ناامیدکننده ظاهر شده است.

تلسکوپ فضایی هابل ناسا که بیش از ۳۰ سال در فضا بوده و به اکتشافات بی‌شماری دست یافته است، به دلیل وجود مشکلی در رایانه‌ای متعلق به دهه 1360 که ابزارهای علمی آن را کنترل می‌کند، از کار افتاده است.

آژانس فضایی ایالات متحده روز 26 خرداد گفت این تلسکوپ که در سال 1369 به مدار نزدیک زمین پرتاب شد، همه رصدهای نجومی را متوقف کرده است.

هابل که پروژه مشترک بین ناسا و آژانس فضایی اروپا است، از مدت کوتاهی قبل از نیمه شب روز 23 خرداد کار نمی‌کند و این موضوع نیز احتمالا به دلیل اشکال در مدار حافظه آن است.



ناسا یک هفته است که برای تعمیر در رایانه هابل تلاش می‌کند. این سیستم در 23 خرداد دچار اشکال شد و گروه عملیات موفق به راه‌اندازی مجدد رایانه هابل در روز 24 خرداد و یا تعویض به واحد حافظه پشتیبان نشد.

ناسا در تلاش‌های مکرر خود در عصر روز 27 خرداد نیز شکست خورد تا هابل همچنان در حالت خواب بماند.

ناسا اعلام کرده است که این تلسکوپ و ابزارهای علمی آن هنوز از سلامتی خوبی برخوردار هستند، اگرچه اپراتورها برای احتیاط، ابزارهای هابل را در حالت ایمن قرار داده‌اند.

این اولین مشکل هابل طی امسال نیست. ناسا در فروردین نیز روزها به دنبال حل خطای نرم‌افزاری در رایانه اصلی پرواز هابل بود. همچنین مشخص شد که سطح ولتاژ دوربین میدان عریض ۳ ، طی این چند دهه فعالیت افت کرده است، تا جایی که اعضای گروه عملیات برای جلوگیری از مشکلات آینده نیاز به کاهش بیشتر آن داشتند.

همانند آن دوربین، سن بالای هابل نیز ممکن است در جدیدترین مشکل نقش داشته باشد. سیستم محموله هابل از رایانه‌ای متعلق به دهه 1360 ناسا استفاده می‌کند که شامل دو رایانه و چهار واحد حافظه CMOS 64K است و در هر زمان فقط یک رایانه و یک واحد حافظه قابل استفاده است.

از طرفی تلسکوپ فضایی جیمز وب به نظر به این زودی‌ها پرتاب نمی‌شود و در سالهای اخیر پرتاب آن مداوما به تاخیر افتاده.

 

منبع

درباره ی علی آزادگان

ستاره‌شناس آماتور، معلم نجوم، فیزیک‌دان، نویسنده و مترجم، عکاس و دانشجوی دکتری تخصصی اپتیک

مطلب پیشنهادی

نگاه هابل به دنباله دار اطلس تکه تکه شده

نگاه هابل به اطلس تکه‌تکه شده

ستاره‌شناسان آماتور امید زیادی داشتند که دنباله‌دار اطلس به محدوده رصد با چشم غیر مسلح …

دیدگاهتان را بنویسید