بلواوریجین هم موفق شد جف بزوس را به فضا بفرستد

جف بزوس به همراه سه مسافر دیگر با موشک نیوشپرد شرکت بلواوریجین به فضا رفتند و پس از دقایقی ماندن در گرانش صفر به زمین بازگشتند.

پرتاب موشک نیوشپرد شرکت بلواوریجین

به گزارش اورانوس،  موشک نیوشپرد روز سه‌شنبه 29 تیر 1400 در ساعت 1۷:۴4 به وقت تابستانی ایران به فضا پرتاب شد.

در این سفر والی فانک ۸۲ ساله به عنوان مسن‌ترین فضانورد، اولیور دیمن ۱۸ ساله به عنوان جوان‌ترین مسافر فضا و مارک بزوس برادر جف بزوس، او را در این سفر همراهی می‌کردند. اولیور دیمن را می‌توان اولین مشتری بلواوریجین دانست زیرا پدرش در طی حراجی توانست بلیط سفر به فضای پسرش را به قیمت 28 میلیون دلار از جف بزوس بخرد. والی فانک نیز از جمله زنانی بود که در سال 1340 برای پروژه مرکوری-13 انتخاب شده بود. او جز برترین خلبانان زن ایالات متحده در آن سالها بود.



مسافران نیوشپرد ۴۵ دقیقه قبل از پرتاب موشک به سمت آن حرکت کردند و در ساعت ۱۷:۰۵ به وقت تهران بر روی صندلی‌های خود مستقر شدند. جف بزوس بر روی صندلی شماره ۶ نشست در حالی که برادرش بر روی صندلی شماره ۴، اولیور دیمن صندلی ۱ و والی فانک بر روی صندلی ۳ نشستند و پس از بررسی‌های نهایی دریچه‌ی کپسول بسته شد.

موشک در ساعت 17:44 از مرکز پرتاب شرکت بلواوریجین در ایالت تگزاس پرتاب شد. کپسول سرنشینان پرتابگر نیوشپرد در این پرواز RSS First Step نام داشت.
در ساعت 17:45 کپسول سرنشینان از پرتابگر نیوشپرد جدا شد. در ساعت 17:46 کپسول از خط کارمان در فاصله 100 کیلومتری سطح زمین گذشت که رسما مرز فضا نامیده می‌شود. با گذر از این ارتفاع سرنشینان کمربندهایشان را باز کردند و حالت بی‌وزنی را تجربه کردند.

در ساعت 17:49 کپسول عملیا خودکار بازگشت به زمین را آغاز کرد. ساعت 17:52 چترهای کپسول باز شد. لحظاتی قبل از تماس با زمین، هوای فشرده از زیر کپسول آزاد شد تا برخورد با زمین نرم‌تر شود. در ساعت 17:30 افراد از کپسول بیرون آمدند و کل ماموریت کمی بیش از ده دقیقه به طول انجامید.

اوج مداری کپسول در این سفر 107 کیلومتر بالاتر از سطح متوسط دریا بود. کل ماموریت 10 دقیقه و 10 ثانیه به طول انجامید و حداکثر سرعت صعود نیز 3595 کیلومتر بر ساعت بود.

بحث بین دو میلیونیر برای اولین مسافربر فضایی پس از این ماموریت بالاگرفته. بلواوریجین معتقد است که مرزی که در سطح بین‌المللی برای فضا تعیین شده ارتفاع 100 کیلومتری است که ما موفق به رسیدن به آن شده‌ایم.

ویرجین گالاکتیک اما زودتر در 20 تیر ماه موفق به انجام این سفر شد. هرچند نوع ابزارهای این سفرها متفاوت است. ویرجین با وسیله‌ای که هواپیمای فضایی طبقه‌بندی می‌شود موفق به این کار شد و بالاتر از خط کارمان نتوانست برود. ابزار بلواوریجین موشکی عمود پرتاب با قابلیت فرود عمودی است که بالاتر از خط کارمان رفت.

با وجودی که در بیانیه بلواوریجین چند بار بر روی شناختن خط کارمان به عنوان مرز فضا تاکید شده اما نیروی هوایی ایالات متحده و ناسا مرز فضا را در 80 کیلومتری می‌دانند که ویرجین گالاکتیک تا ارتفاع 86 کیلومتری موفق به اوج‌گیری شد.

در هر حال هر دو شرکت موفق به ایجاد تحولی بزرگ در سفر به فضا شدند.

والی فانک در این سفر یک عکس از خودش به همراه برد و آن را بر روی شیشه کپسول چسباند تا از این عکس و منظره‌ی بیرون از پنجره در فضا تصویری ثبت کند.

 

منبع

درباره ی علی آزادگان

ستاره‌شناس آماتور، معلم نجوم، فیزیک‌دان، نویسنده و مترجم، عکاس و دانشجوی دکتری تخصصی اپتیک

دیدگاهتان را بنویسید