احتمال برخورد جدید با سیاره مشتری

آیا دوباره برخورد با سیاره مشتری رخ داده؟ ستاره شناس آماتور خوزه لوئیس پریرا از برزیل به تازگی در 23 شهریور  حدود ساعت 03:09:30 به وقت تابستانی ایران، برخورد احتمالی جدیدی را در غول گازی کشف کرده است. شرایط آب و هوایی در آن زمان بد بود، اما پریرا به هر حال تصمیم گرفت تا با نرم افزار DeTeCt به دنبال درخش‌های احتمالی باشد. این برنامه رایگان، که توسط مارک دلکروس، رصدگر سیاره‌ای ساخته شده است، ابزاری مفید برای بررسی رویدادهای گذرا مانند برخوردهای سیاره‌ای است.

برخورد با سیاره مشتری

با وجود شرایط بد، پریرا در اولین ویدیوی خود به چیزی مشکوک شد و DeTeCt را برای بررسی آن اجرا کرد. برنامه به او هشدار داد که احتمال زیادی وجود دارد که آنچه می‌بیند به احتمال زیاد برخورد باشد. او بلافاصله پیامی به دلکروس برای تأیید ارسال کرد.

در ویدئوی بالا ببینید که درخش به سرعت ظاهر می‌شود و در این قسمت از ویدئو در سمت راست بالا محو می‌شود. این ویدیو برای سهولت مشاهده تکرار شده است. ویدئو از خوزه لوئیس پریرا

در صورت تأیید ، این هشتمین برخورد ثبت شده به مشتری از تیر ماه 1373 است، هنگامی که قطعاتی از دنباله‌دار خرد شده شومیکر لوی 9 به سیاره برخورد کرد و اثری از زخم‌های تیره برجسته برجای گذاشت.



مناطق و نوارهای سیاره مشتری

اگر طول جغرافیایی فعلی نصف النهار مرکزی (CM) و عرض جغرافیایی عارضه‌ای را می‌دانید، می‌توانید رصد خود را برنامه‌ریزی کنید تا بهترین حالت رصدی را در زمانی که این طول جغرافیایی در حدود یک ساعت از هر طرف نصف النهار مرکزی قرار دارد ببینید.



مشتری به سرعت می چرخد ​​و در کمتر از 10 ساعت یک بار به دور خود می‌چرخد. برای یافتن نقطه تاریک احتمالی ناشی از برخورد، باید عرض و طول جغرافیایی آن را روی سیاره مشتری بدانید. اما از آنجا که این سیاره جسمی سفت و سخت نیست، میزان چرخش آن بر حسب عرض جغرافیایی متفاوت است. مناطق استوایی سریعترین و مناطق قطبی کندتر می‌چرخند. به همین دلیل از سه سیستم برای تعیین طول جغرافیایی عوارض سطح مشتری استفاده می‌شود: سیستم I برای مکانهای واقع در فاصله 10 درجه‌ای از خط استوا (برای درخش فعلی)، سیستم II برای همه عرض‌های جغرافیایی بالاتر و سیستم III برای تطابق چرخش مغناطیس‌کره و آهنگ چرخش رسمی مشتری. اغلب ، هر سه طول جغرافیایی برای کامل بودن کار داده می شود.

پرتره خوزه لوئیس پریرا

پریرا گفت: “برای من لحظه ای از احساسات بزرگ بود زیرا سالها به دنبال ثبت این رویداد بودم.” او از تلسکوپ بازتابی نیوتونی 275 میلی متری f/5.3  خود مجهز به دوربین تصویربرداری QHY5III462C ، Televue Powermate 5× (f/26.5)  و فیلترهای حذف IR و UV برای این کشف از سائوکائتانودوسول در برزیل استفاده کرد.

 

پریرا درخش برخورد را در عرض جغرافیایی 5.5- درجه و طول جغرافیایی 105.7 درجه (سیستم I / L1 ) ، 83.3 درجه (سیستم II / L2) و 273.4 درجه (سیستم III / L3) سیاره مشتری ثبت کرد. برای تعیین طول جغرافیایی فعلی یا آینده مناطق روی مشتری در هر یک از سیستم‌ها، از سایت نصف النهار مرکزی مشتری رصدخانه آسمان آرکانزاس استفاده کنید و زمان جهانی (UT) مورد نظر را وارد کنید. برای تبدیل زمان محلی خود به UT اینجا را کلیک کنید.

از آماتورها درخواست می‌شود تا هرگونه ویدئو یا عکسی را که در فاصله 5 دقیقه از زمان برخورد گرفته شده است، برای تأیید رویداد بررسی کنند. همچنین امیدوارم در صورت مشاهده هرگونه آثار برخورد که ممکن است در شبهای آینده ظاهر شود، مجل برخورد را رصد کنید. خوشبختانه، علامتی تیره باید به خوبی در برابر منطقه استوایی کم رنگ مشتری ظاهر شود.

 

این موضوعی در حال تحول است. به‌روزرسانی‌ها در زیر درج می‌شود.

این ویدئو از فرانسه در ساعت 02:59:30 به وقت تابستانی ایران، روز چهارشنبه 23 شهریور 1400 توسط اعضای Société Lorraine d’Astronomie (SLA)  ضبط شده است. قمر آیو و سایه آن در سمت راست دیده می شود.

 

** به روز رسانی 24 شهریور – بر اساس اظهارات مارک دلکروکس حداقل 7 ناظر به طور مستقل درخش را رصد یا ضبط کرده‌اند. شامل 1 نفر از برزیل ، 2 نفر از آلمان ، 3 نفر از فرانسه و 1 نفر از ایتالیا. در اینجا فیلم ها و عکس های فرانسوی بیشتری خواهید یافت . برآورد اندازه جسم برخوردکننده در حدود 100 متر است.

 

منبع

درباره ی علی آزادگان

ستاره‌شناس آماتور، معلم نجوم، فیزیک‌دان، نویسنده و مترجم، عکاس و دانشجوی دکتری تخصصی اپتیک

مطلب پیشنهادی

کارولین شومیکر

یادبود کارولین شومیکر

زنی که زمانی علاقه ای به علم نداشت، بیش از 800 سیارک و 32 دنباله‌دار …

دیدگاهتان را بنویسید