با پاندیا، ایرنه و بقیه آشنا شوید. نامهای جدید 5 قمر مشتری.

این نامها که اکثرا توسط بچه‌ها پیشنهاد شده‌اند در مسابقه برگزار شده توسط انستیتو کارنگی با تایید انجمن بین‌المللی نجوم انتخاب شده‌اند. معمولا انجمن بین‌المللی نجوم برای اجرام تازه کشف شده (مانند سیارات یا اقمار) ابتدا نامی موقتی انتخاب می‌کند و سپس روند نامگذاری رسمی را آغاز می‌کند. در سالهای اخیر عموم مردم هم فرصتی بدست آورده اند تا در این نامگذاری‌ها شرکت کنند. مثلا برای نامگذاری ستاره‌ها یا سیارات ورای منظومه شمسی یا برای عوارض سطح عُطارد از پیشنهادهای مردمی استفاده شد.

شرکت‌کنندگان در نامگذاری اقمار مشتری باید قوانینی را که انجمن بین‌المللی نجوم تعیین کرده رعایت می‌کردند. قوانینی مثل رعایت تعداد حداکثر حروف هر نام و وابستگی آخرین حرف هر نام به جهت چرخش آن قمر. برجسته‌ترین این قوانین استفاده از نامهای شخصیتهای اساطیری یونان و روم است که از نسل زئوس یا ژوپیتر (نام رومی خدای یونانی زئوس) یا از همسران و معشوقه‌های آنها باشند. البته فساد و هرزگی این خدای یونانی موجب شده که تعداد این نامها بسیار زیاد باشد.

پاندیا (Pandia) که قبلا S/2017 J4 نامیده شده بود دختر زئوس و سلن، الهه ماه است. افراد بسیاری این نام را پیشنهاد داده بودند اما پیشنهاد ئما هوگو از گروه نجوم مدرسه لانیوت در انگلیس توجه برگزارکنندگان مسابقه را جلب کرد. او تصویری حاوی اسم پاندیا و پاندا که نماد مدرسه‌شان است را توییت کرده بود.

ئرسا (Ersa) که قبلا s/2018 J1 نامیده شده بود خواهر پاندیا و دیگر دختر زئوس و سلن است. انستیتو کارنگی بیش از 20 توئیت حاوی این نام را دریافت کرد اما ارون کواه که اولین نفری بود که این نام را پیشنهاد داد و پسر چهار ساله‌ای به نام والتر که آوازی برای ئرسا خوانده بود را انتخاب کرد.

ایرنه (Eirene) که قبلا S/2003 J5 نامیده شده بود الهه صلح و یکی از دختران زئوس و تمیس است. کارنگی 16 توئیت برای این نام دریافت کرد که اولین نفر کاربر Quadrupoltensor بود و پیشنهاد دیگری که توجه داوران را جلب کرد پسر 10 ساله‌ای بود که عاشق اساطیر یونان و روم است.

فیلِفروزینی (Philophrosyne) که قبلا S-2003 J15 نامیده شده بود روح و شوق خوش‌آمدگویی و مهربانی، نوه زئوس است. یوفیمه (Eupheme) که قبلا S/2003 J3 نامیده شده بود روح ستایش و نیک‌بختی، نوه زئوس و خواهر فیلفروزینی است.

درباره ی علی آزادگان

ستاره‌شناس آماتور، معلم نجوم، فیزیک‌دان، نویسنده و مترجم، عکاس و دانشجوی دکتری تخصصی اپتیک

دیدگاهتان را بنویسید