ساخت اولین تلسکوپ تجاری با اپتیک سازگار

اولین تلسکوپ با اپتیک سازگار شرکت تلسکوپ‌ساز ​​PlaneWave Instruments اکنون با مشارکت شرکت بین المللی مشاوره علمی هارت (HartSCI) در دسترس است. این شراکت جدید اولین راه حل اپتیک سازگار ​​از پیش یکپارچه (pre-integrated) تجاری در جهان را ارائه می‌دهد.

تلسکوپ RC700

اپتیک سازگار ​​ PlaneWave Instruments تلسکوپ‌ها و سیستم‌های رصدخانه‌ای در سطح جهانی تولید می‌کند. این راه حل جدید در پاسخ به افزایش نیاز به برنامه‌های کاربردی پیشرفته در تحقیقات نجومی، ارتباطات لیزری و برنامه‌های دولتی یا سازمانی است که برای دستیابی به شفاف‌ترین تصاویر و بالاترین توان داده ممکن به اپتیک سازگار ​​(AO) نیاز دارند.

سیستم‌های اپتیک سازگار ​​از آینه‌هایی با حرکت سریع یا تغییر شکل‌پذیر برای تصحیح اعوجاج جو که بر جبهه موج نور عبوری تأثیر می‌گذارد، استفاده می‌کنند، زیرا جو وضوح و جزئیات تصویر تلسکوپ را تار می‌کند. ترکیب AO با تلسکوپ‌های زمینی به طور موثر به آنها اجازه می‌دهد تا به سطح تلسکوپ‌های فضایی نزدیک‌تر عمل کنند.

 

به گزارش اورانوس، سامانه‌های AO (Adaptive Optic – اپتیک سازگار) پیشرفته HartSCI قبلاً با تلسکوپ‌های PlaneWave جفت شده‌اند، اما به‌طور جداگانه و ثانویه خریداری می‌شده‌اند، زیرا سفارشی‌سازی، ساخت، تحویل و نصب سیستم AO ممکن است تا دو سال طول بکشد که مشتری بتواند از آن استفاده کند.

اکنون، HartSCI سیستم AO نسل بعدی را طراحی و ایجاد کرده است که به طور یکپارچه با PlaneWave RC700، CDK700 و PW1000 ادغام می شود. استفن وارنر، معاون رئیس و مدیر برنامه هارت اس سی آی، می گوید: «این هرگز قبلاً انجام نشده است. خرید یک سیستم اپتیک سازگار ​​برای مشتری بیش از یک میلیون دلار هزینه داشت و 18 تا 24 ماه طول می‌کشید تا اینکه واقعاً بتوانید از سیستم برای جمع‌آوری داده‌ها استفاده کنید. اکنون، سیستم‌های ما با کسری از هزینه و زمان در دسترس هستند و می‌توانیم همان شب نصب در آسمان باشیم.»

سامانه اپتیک سازگار HartSCI برای خرید به عنوان ابزار جانبی اختیاری با تلسکوپهای RC700، CDK700 و PW1000 به صورت اولین تلسکوپ تجاری با اپتیک سازگار در دسترس است و تحویل آن از پاییز 1401 آغاز می‌شود.

از زمان تأسیس PlaneWave در ماموریتی بی‌پایان برای ساخت تلسکوپی کامل بوده است. اپتیک سازگار ​​برای هر مشتری PlaneWave لازم نیست، اما این مشارکت، دسترسی به اپتیک سازگار ​​را برای مشتریانی که این نیاز را دارند، دسترس‌پذیر می‌کند.» این شرکت در حال ایجاد راه آسان‌تر، سریع‌تر و کم‌هزینه‌تر برای دسترسی به اپتیک سازگار ​​نسبت به قبل است. این بدون شک منجر به اکتشافات جدیدی در نجوم خواهد شد.»

درباره ی علی آزادگان

ستاره‌شناس آماتور، معلم نجوم، فیزیک‌دان، نویسنده و مترجم، عکاس و دانشجوی دکتری تخصصی اپتیک

دیدگاهتان را بنویسید