اتصال موفق ناوکا اطاقک جدید روسی به ایستگاه فضایی بین‌المللی

با اتصال موفق اطاقک روسی ناوکا (Nauka) در ساعت 17:59 روز 7 مرداد ماه، برای نخستین بار در دهه، بخش جدیدی به ایستگاه فضایی بین‌المللی متصل شد. این اولین اتصالی بخشی روسی به ایستگاه فضایی بین المللی پس از 20 سال است.

اتاقک ناوکا پس از اتصال به ایستگاه فضایی بین المللی
اتاقک ناوکا پس از اتصال به ایستگاه فضایی بین المللی. در سمت راست فضاپیمای سویوز مشاهده می‌شود که به ایستگاه متصل است.

به گزارش اورانوس و به نقل از دیلی‌میل، پس از این که ایستگاه فضایی بین‌المللی، اطاقک آزمایشگاهی روسیه موسوم به ناوکا به وزن ۲۲ تن را دریافت کرد، برای نخستین بار در طی دهه اخیر، اتصال بخشی جدید به این آزمایشگاه فضایی رقم خورد. اتصال موفق ناوکا امکان توسعه فعالیت کیهان‌نوردان روسی را در ایستگاه فراهم خواهد آورد.

معرفی بخشهای مختلف اتاقک ناوکا
معرفی بخشهای مختلف اتاقک ناوکا

ناوکا (nauka) که در زبان روسی به معنای علم است، سوار بر موشک روسی پروتون به همراه بازوی رباتیک اروپایی و ربات دو دستی به طول 5 متر را که می‌تواند آزادانه بیرون از ایستگاه فضایی بین‌المللی حرکت کند، به ایستگاه فضایی بین المللی رسید. این اطاقک با طول 13 متر پس از هشت روز پرواز به ایستگاه فضایی بین‌المللی متصل شد. ناوکا نوعی جدید از تجهیزات علمی برای اکتشافات آینده خواهد بود که امکاناتی مانند توالتی جدید را برای سرنشینان به ایستگاه فضایی بین‌المللی برده است. قطر این اتاقک 4.25 متر است و منطقه تحت فشار داخل آن 70 متر مکعب است. مساحت صفحات خورشید ناوکا 56 متر مربع است.

این اطاقک جدید با استفاده از سیستم ناوبری مستقل خود با کمک اولگ نویتسکی، فضانورد روس مستقر در ایستگاه فضایی بین المللی، فرآیند متصل شدن را به پایان رساند. وی پس از پایان ماموریت گفت: تبریک می‌گویم. این اتصال، کار ساده‌ای نبود.

دو تن از سرنشینان روس ایستگاه فضایی بین‌المللی به پیاده‌روی فضایی پرداختند تا کابل‌ها را برای آماده‌سازی ورود ناوکا متصل کنند. نائوکا برای این که آماده بهره‌برداری شود، به مجموعه‌ای از مانورهای طولانی از جمله ۱۱ پیاده‌روی فضایی در اواسط شهریور ماه نیاز خواهد داشت.

این اطاقک جدید، امکان کنترل گردش را برای ایستگاه فضایی بین‌المللی فراهم خواهد کرد و به انتقال نیروی محرکه میان فضاپیماهای باری پروگرس خواهد پرداخت که طی ماه‌ها و سال‌های آینده به ایستگاه خواهند آمد. همچنین این اطاقک، مانند درگاه اتصال برای وسایل نقلیه سایوز و پروگرس عمل خواهد کرد.

ناوکا همچنین به عنوان درگاه اتصال برای اطاقکی عمل خواهد کرد که قرار است توسط روس‌ها در پاییز سال جاری به منظور اتصال فضاپیماها و قطعات جدید پرتاب شود. اطاقک ناوکا مانند ایستگاهی عملیاتی برای بازوی رباتیک اروپایی (European Robotic Arm) عمل می‌کند که سازمان فضایی اروپایی آن را به صورت ویژه برای خدمات‌رسانی به بخش روسی ایستگاه فضایی بین‌المللی طراحی کرده است.

آخرین زمان ارتقای ایستگاه فضایی بین‌المللی، سال 1390 و هنگامی بود که شاتل فضایی دیسکاوری، اتاق ذخیره‌سازی موسوم به اطاقک چندمنظوره دائمی (Permanent Multipurpose Module) به اندازه اتوبوس را به ایستگاه فضایی در حال گردش رساند.

درباره ی علی آزادگان

ستاره‌شناس آماتور، معلم نجوم، فیزیک‌دان، نویسنده و مترجم، عکاس و دانشجوی دکتری تخصصی اپتیک

دیدگاهتان را بنویسید