ابرنواختر درخشانی در لبه کهکشان مارپیچی

آژانس فضایی اروپا اخیرا در صفحه کاربری خود در اینستاگرام ویدیویی کوتاه از ابرنواختر درخشانی در لبه کهکشان مارپیچی NGC 2525 را منتشر کرده است.

ابرنواختر لبه کهکشان

به گزارش اورانوس و به نقل از ایسنا، تلسکوپ فضایی هابل آژانس فضایی اروپا/ناسا نور کم ابرنواختری را در کهکشان مارپیچیNGC 2525  که ۷۰ میلیون سال نوری از ما فاصله دارد ردیابی کرده است. ابرنواخترهایی مانند این را می‌توان به عنوان نوارهای اندازه‌گیری کیهانی استفاده کرد و این موضوع به ستاره شناسان اجازه می‌دهد فاصله آنها تا کهکشان‌ها را محاسبه کنند. هابل این تصاویر را به عنوان بخشی از یکی از تحقیقات اصلی خود به نام “اندازه‌گیری سرعت انبساط جهان” که در آن می‌تواند در رسیدن به پاسخ به سوالات اساسی در مورد ماهیت جهان به دانشمندان کمک کند، ثبت کرده است.

این ابرنواختر که به طور رسمی با نام SN2018gv شناخته می‌شود نخستین بار در اواسط ماه ژانویه سال ۲۰۱۸ مشاهده شد. هابل در فوریه ۲۰۱۸ به عنوان بخشی از برنامهای تحقیقاتی، عملیات رصد روشنایی این ابرنواختر را آغاز کرد. در مرکز تصویر هابل کهکشان مارپیچی NGC 2525  است و این کهکشان در صورت فلکی کشتی‌دم (Puppis) در نیمکره جنوبی واقع شده است.

تصویر این ابرنواختر توسط تلسکوپ هابل با جزئیات عالی در لبه این کهکشان در قسمت سمت چپ تصویر ثبت شده است. این ابرنواختر همانند ستاره‌ای بسیار درخشان که در لبه خارجی یکی از بازوهای مارپیچی چرخان زیبا قرار دارد، دیده می‌شود. این ویدیو کوتاه جدید و منحصر به فرد از مجموعه تصاویر ثبت شده توسط هابل و توسط تیم هابل آژانس فضایی اروپا ایجاد شده است. این ویدیو از مشاهدات ثبت شده در فوریه ۲۰۱۸ تا فوریه ۲۰۱۹ ایجاد شده است.

پر جرم‌ترین ستاره‌های عالم، زندگی خود را با انفجاری عظیم به نام اَبَرنواختر به پایان می‌برند. اَبَرنواختر زمانی رخ می‌دهد که ستاره‌ی در حال مرگ، شروع به خاموش شدن می‌کند. آن گاه به‌طور ناگهانی منفجر شده و مقدار بسیار زیادی نور تولید می‌کند و در پسِ خود، هسته کوچک نوترونی به جای می‌گذارد.

ابرنواخترها انفجارهای نیرومندی هستند که پایان زندگی ستاره را نشان می‌دهند. نوع ابرنواختر قابل مشاهده در این تصاویرابرنواختر نوع یکم ای است که از کوتوله سفید در سیستمی دوتایی ایجاد می‌شود و زمانیکه کوتوله سفید به جرم خاصی می‌رسد، هسته آن به قدری داغ می‌شود که فرایند سوختن کربن ایجاد می‌کند و مقادیر زیادی اکسیژن و کربن را در عرض چند ثانیه با هم ترکیب می‌کند. فرایند سوختن کربن مجموعه‌ای از واکنش‌های همجوشی هسته‌ای است که در ستاره‌های عظیم و با جرم بالا(حداقل ۸ برابر جرم خورشید) اتفاق می‌افتد. انرژی آزاد شده در اثر انفجار شدید، سبب از هم گسیختگی ستاره می‌شود و طی آن مواد با سرعت شش درصد سرعت نور خارج می‌شوند و مقدار زیادی اشعه نیز ساطع می‌شود.

 

منبع

درباره ی علی آزادگان

ستاره‌شناس آماتور، معلم نجوم، فیزیک‌دان، نویسنده و مترجم، عکاس و دانشجوی دکتری تخصصی اپتیک

مطلب پیشنهادی

منشا کربن

شناسایی منشا کربن در عالم

اخترشناسان موفق به کشف منشا کربن کیهانی شده‌اند که یکی از اصلی‌ترین اجزای حیات در …

دیدگاهتان را بنویسید