آمریکا سازمان فضایی ایران را تحریم کرد

وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای سه‌شنبه از تحریم نهادهای مرتبط با برنامه فضایی ایران خبر داد و اعلام کرده پژوهشگاه هوافضا، سازمان فضایی و مرکز تحقیقات فضایی ایران در فهرست تحریم‌ها قرار گرفته‌اند.
آمریکا چند روز پیش هم 2 شبکه مرتبط با برنامه موشکی ایران را تحریم کرد. این تحریم‌ها علیه ۵ فرد و ۵ شرکت اعمال شدند. مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در بیانیه‌ای مدعی شده ایران از سازمان‌های فضایی خود برای پیشبرد برنامه موشک‌های بالستیک خود استفاده می‌کند. او نوشت: «دولت آمریکا سازمان فضایی ایران و دو مرکز پژوهشی وابسته با آن را به دلیل انجام فعالیت‌های مرتبط با‌اشاعه تسلیحاتی در فهرست تحریم قرار داده است.» مایک پمپئو نوشته این نخستین بار است که ایالات‌متحده سازمان فضایی ایران را به دلیل انجام فعالیت‌های مرتبط با برنامه موشکی ایران در فهرست تحریم‌ها قرار می‌دهد. وی همچنین در این بیانیه نوشته است: «ایالات‌متحده به ایران اجازه نخواهد داد از برنامه فضایی خود به‌عنوان پوشش برای پیشبرد برنامه موشک‌های بالستیک خود استفاده کند.»
به گزارش فارس، وزیر خارجه آمریکا به انفجاری که به‌واسطه نقص فنی در سایت سمنان رخ داد‌ اشاره کرده و نوشته است: «تلاش ایران در روز ۲۹ آگوست برای پرتاب یک ماهواره‌بر به فضا، فوریت این تهدید را نشان می‌دهد.»
تحریم کشتیرانی
دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا همچنین چهارشنبه شب تحریم‌های جدیدی را در ارتباط با ایران اعلام کرد.
بر اساس بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا شرکت‌های کشتی‌رانی و نفتی و تعدادی نفتکش به فهرست تحریم‌های آمریکا علیه ایران اضافه شدند.
دولت آمریکا اعلام کرد یک شبکه انتقال نفت ایران، شامل ۱۶ شرکت، ۱۰ فرد و ۱۱ نفتکش را به فهرست تحریم‌ها علیه ایران اضافه کرده است.
همچنین برایان هوک، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در اظهارنظری گستاخانه گفت: آمریکا برای اطلاعاتی که موجب اخلال چرخه مالی سپاه پاسداران شود، تا ۱۵ میلیون دلار پاداش می‌دهد.
هوک در ادامه با لحنی گستاخانه گفت: این نخستین بار است که آمریکا پاداش مالی برای اینکه فعالیت‌های مالی یک نهاد دولتی را مختل کند، اختصاص می‌دهد. سپاه پاسداران یک سازمان ‌تروریستی! است و کار تجهیز و تعلیم و تأمین مالی نیروهای نیابتی خود در خاورمیانه را انجام می‌دهد. آنها این کار را برای صدور انقلاب انجام می‌دهند. ما از هر ابزار سیاسی و اقتصادی برای جلوگیری از آن استفاده می‌کنیم.

درباره ی علی آزادگان

ستاره‌شناس آماتور، معلم نجوم، فیزیک‌دان، نویسنده و مترجم، عکاس و دانشجوی دکتری تخصصی اپتیک

دیدگاهتان را بنویسید