آسیب به رصدخانه رادیویی آرسیبو و تعلیق فعالیت‌های علمی این مرکز

فعالیت‌های علمی در رصدخانه رادیویی آرسیبو در پورتوریکو پس از آسیب به رادیوتلسوپ آن در روز دوشنبه 20 مرداد، به حالت تعلیق درآمد.

آسیب آرسیبو

به گزارش اورانوس و به نقل از نیواطلس، به نظر می‌رسد کابل کمکی که بخشی از تاسیسات را پشتیبانی می‌کرده پاره شده، سقوط کرده و به بشقاب این رصدخانه آسیب رسانده است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که کابل در ساعت 2:45 به وقت محلی پاره شده و سپس روی بشقاب بازتابنده افتاده است. به این ترتیب شکافی به طول ۳۰ متر ایجاد کرده و به هشت پانل در کاسه گریگورین رصدخانه آسیب رسانده. همچنین بخشی که توسط کابل نگه داشته می‌شده نیز تاب برداشته و غیرقابل دسترس شده است.

هنوز دقیقا مشخص نیست که این کابل به چه دلیلی پاره شده است که سبب شده عملیات‌های تحقیقاتی در رصدخانه تا پس از تعمیر متوقف شود.

فرانسیسکو کوردووا، مدیر رصدخانه آرسیبو گفت: تیمی از متخصصان را برای تحقیقات تعیین کرده‌ایم. تمرکز اصلی ما اطمینان از ایمنی کارکنان، محافظت از امکانات و تجهیزات و احیای مجدد تأسیسات برای انجام عملیات‌های کامل در اسرع وقت است تا رصدخانه بتواند مجددا به دانشمندان سراسر جهان کمک کند.

این برای اولین بار نیست که این تلسکوپ دچار مشکلات این چنینی می‌شود. پیش از این در سال ۲۰۱۷ میلادی بود که آرسیبو در جریان توفند ماریا آسیب دید و رصدخانه چندین روز خاموش شد و سپس برای ماه‌ها با ظرفیتی کمتر به کار ادامه داد.

رصدخانه آرسیبو به طور مرتب به ردیابی سیارک‌های نزدیک زمین، تحقیق در مورد منابع رادیویی و گهگاه ارسال پیام‌هایی برای بیگانگان فضایی، می‌پردازد.

 

منبع

درباره ی علی آزادگان

ستاره‌شناس آماتور، معلم نجوم، فیزیک‌دان، نویسنده و مترجم، عکاس و دانشجوی دکتری تخصصی اپتیک

دیدگاهتان را بنویسید