آموزش کاردستی ساخت ساعت آفتابی برای بچه‌ها

ساعت آفتابی وسیله‌ای جذاب و کاربردی برای تشخیص زمان با استفاده از مکان خورشید در آسمان است. ساده‌ترین ساعت آفتابی دارای میله‌ای است که بر روی صفحه‌ای قرار گرفته و ساعت‌های روز بر روی آن نشانه‌گذاری شده باشد. با تغییر مکان خورشید در آسمان، مکان سایه‌ی میله بر روی صفحه نیز جابه‌جا می‌شود و در نتیجه از این طریق ساعت مشخص می‌شود. اکنون به روشی ساده برای ساخت این نوع ساعت آفتابی که برای کودکان می‌تواند بسیار آموزنده باشد میپردازیم.

 

وسایل مورد نیاز:

 

  • بشقاب کاغذی (یا پلاستیکی یک بار مصرف)
  • مقوای پشت طوسی
  • خمیر بازی
  • چوب یا مداد
  • ماژیک
  • زمان‌سنج یا ساعت زنگ‌دار

 

مراحل ساختن کاردستی ساعت آفتابی

در ابتدا خمیر بازی را به شکل توپ درآورده، سپس چوب یا مداد یا میله‌ای را در مرکز توپ خمیری قرار دهید و بعد آن را در وسط بشقاب کاغذی محکم کنید.

طرز ساخت ساعت آفتابی

در مرحله بعدی، مقوای پشت طوسی را جایی ببرید که در طی روز همیشه آفتاب بر آن بتابد، جایی خارج از منزل یا مقابل پنجره. بهتر است آن را در جایی مستقر کنید که حداقل چند روز از جایش حرکت داده نشود. بشقاب کاغذی را نیز در وسط مقوا قرار دهید.

ساخت ساعت آفتابی برای کودک

اکنون دایره‌ای را حول بشقاب کاغذی بکشید و سایه میله را سر هر ساعت علامت بزنید. علامتی که می‌زنید بهتر است طوری باشد که هم محل سایه و هم طول سایه را نشان دهد.

ساخت ساعت آفتابی

می توانید از ساعت ۱۰ شروع کنید و زمانسنج یا ساعت زنگ‌دار را تنظیم کرده تا سر هر ساعت زنگ بزند، هر بار که ساعت زنگ زد، بروید و سایه و زمان مشخص شده را علامت گذاری کنید، در انتها مقوای شما مشابه ساعت خواهد شد.

ساعت آفتابی برای کودکان

از این پس می‌توانید با نگاه به صفحه ساعت آفتابی که ساخته‌اید بدانید ساعت چند است.

ساعت آفتابی ساده

البته دقت این نوع ساعت آفتابی فقط تا چند هفته مناسب خواهد بود و مدتی بعد نیاز به تغییراتی خواهد داشت. کودک شما با ساخت این ساعت آفتابی می‌آموزد که خورشید چطور در طی روز در آسمان حرکت می‌کند و سایه میله هم در طی روز تغییر می‌کند. اگر تصویر ساعت آفتابی که ساخته اید برای اورانوس بفرستید آن را در زیر همین مطلب به نام‌تان منتشر خواهیم کرد.

درباره ی علی آزادگان

ستاره‌شناس آماتور، معلم نجوم، فیزیک‌دان، نویسنده و مترجم، عکاس و دانشجوی دکتری تخصصی اپتیک

دیدگاهتان را بنویسید