تقویم رخدادهای نجومی سال 1402

کتاب تقویم رخدادهای نجومی سال 1402 شما را با پدیده‌هایی که سال جدید در آسمان ایران قابل مشاهده خواهند بود، آشنا می‌کند. این تقویم برای رصدگران بسیار کاربردی است و از ویژگی‌‌های جالب آن باید به بیان تک‌تک رخدادها براساس تقویم شمسی، قمری و میلادی اشاره کرد.

 

درباره‌ی کتاب تقویم رخدادهای نجومی سال 1402

رخدادهایی که در کتاب حاضر به آن اشاره شده شامل مقارنه، اجتماع، خسوف، کسوف و… می‌شود که بر اساس موقعیت جغرافیایی ایران بیان شده‌اند. اطلاعات موجود در کتاب تقویم رخدادهای نجومی سال 1402 که علی آزادگان موسس و نویسنده سایت اورانوس آن را گردآوری کرده است، به علاقه‌مندان رصد، نجوم و اجرام آسمانی کمک می‌کند از مدت‌ها قبل برای مشاهده‌ی رخداد مورد نظرشان برنامه‌ریزی کنند.

همچنین این کتاب به افرادی که کنجکاوند نسبت به وقایع نجومی‌ آسمان بالای سرشان آگاهی پیدا کنند، اطلاعات ارزنده‌ای ارائه می‌دهد. لازم به ذکر است که از میان تاریخ‌های ذکرشده در ضمن هر رخداد، تاریخ قمری از این نظر اهمیت ویژه‌ای دارد که رصدگران می‌توانند به‌مدد آن از وضعیت هلال ماه در آن شب خاص و زمان طلوع و غروب ماه باخبر شوند.

در کتاب تقویم رخدادهای نجومی سال 1402 با اصطلاحاتی آشنا می‌شوید که ممکن است برخی از آن‌ها را پیش از این در متون ادبی کلاسیک که در آن اطلاعات نجومی زیادی منعکس شده، شنیده باشید. ضمناً در ابتدای این تقویم توضیحات جامعی پیرامون این اصطلاحات آمده است که برای رصدگران مبتدی و خوانندگانی که در این زمینه آشنایی کافی ندارند، مفید خواهد بود.

در مجموع باید گفت آشنایی عمیق‌تر نسبت به وضعیت سیارات و اجرام آسمانی دیدی تازه به شما خواهد بخشید.

 

کتاب تقویم رخدادهای نجومی سال 1402 مناسب چه کسانی است؟

این کتاب راهنمایی ارزشمند برای دانشجویان و علاقه‌مندان به نجوم و فعالان در زمینه‌ی رصد ستارگان و سیارات است که می‌توانند در سال 1402 از اطلاعات آن استفاده کنند. برای مطالعه این کتاب از سایت کتابراه می‌توانید به صفحه کتاب در این سایت مراجعه فرمایید.

 

در بخشی از این تقویم می‌خوانیم

اقامت و حرکت رجعی: جهت حرکت خلاف ساعت سیاران منظومه شمسی موجب می‌شود که ما حرکت آن‌ها را در آسمان از غرب به شرق ببینیم. اما چون خود زمین هم در میان آن‌ها حرکت می‌کند، این حرکت هر دو جرم آسمانی باعث می‌شود که از دید ما ناظران زمینی در اوقات خاصی، سیاره‌ی در آسمان به صورت ظاهری متوقف شود که به این حالت اقامت گفته می‌شود. پس از اقامت، سیاره در جهت معکوس یعنی از شرق به غرب حرکت کند که به این حرکت رجعی گفته می‌شود. با پایان حرکت رجعی، سیاره در اقامت قرار می‌گیرد و سپس دوباره حرکت عادی خود را آغاز می‌کند.

درباره ی علی آزادگان

ستاره‌شناس آماتور، معلم نجوم، فیزیک‌دان، نویسنده و مترجم، عکاس و دانشجوی دکتری تخصصی اپتیک

مطلب پیشنهادی

نقشه رويت هلال رجب 1445 جمعه

وضعیت رویت هلال رجب 1445

وضعیت رويت هلال ماه رجب المرجب 1445 هجری قمری در غروب روز پنجشنبه بیست و …

دیدگاهتان را بنویسید