در نامگذاری 20 قمر جدید زحل شرکت کنید

شاید مشتری پادشاه سیارات باشد، اما در حال حاضر، زحل پادشاه قمرهاست. در نامگذاری قمر جدید زحل شرکت کنید.

ستاره‌شناسان اسکات شپارد (موسسه کارنگی برای علوم) ، دیوید جوییت (UCLA) و یان کلینا (دانشگاه هاوایی) از کشف 20 قمر جدید که در حال گردش به دور سیاره طوق بر گردن هستند خبر داده‌اند و تعداد اقمار زحل را 82 در مقایسه با 79 قمر مشتری قرار داده‌اند. قمرها قطری حدود 5 كیلومتر دارند.

این گروه از تلسکوپ سوبارو بر فراز کوه مائوناکی هاوایی برای پیدا کردن اقمار استفاده کردند. شپارد پیشتر گروهی را برای کشف 10 قمر جدید مشتری با استفاده از تلسکوپ 6.5 متری ماژلان-باده در لاس کامپاناس و تلسکوپ 4.0 متری بلانکو در سرو تولولو، که سال گذشته اعلام شده بود، هدایت می کرد. شپارد توضیح می‌دهد: “با استفاده از بزرگترین تلسکوپ‌های جهان، فهرست  قمرهای کوچک در اطراف سیارات غول پیکر را کامل می‌کنیم. این اکتشافات جدید به خودی‌خود جالب هستند، اما در نهایت، اطلاعاتی که درباره شکل‌گیری منظومه شمسی به ما می‌دهند باعث ایجاد انگیزه در جستجوی شپرد می‌شود.

از میان 20 قمر جدید، 17 قمر در حال چرخش “به عقب” هستند، یعنی در جهت خلاف چرخش سیاره به دور خود، به دور سیاره می‌گردند. اخترشناسان این نوع گردش را پادگرد (Retrograde) می‌نامند. همه آنها تقریباً در فاصله یکسانی از سیاره قرار دارند و آنها را گروه اسکاندیناوی قرار می‌نامند. گروه اسکاندیناوی متنوع است، اما مدار و تمایل مداری این قمرهای جدید نشان می‌دهد که همه آنها از بدن والد یکسانی سرچشمه گرفته‌اند.

سه قمر دیگر در مدارهای هم‌گرد (Prograde) قرار دارند، دو قمر تمایل مداری 46 درجه و دیگری تمایل 36 درجه دارند. آنها به ترتیب متعلق به گروه‌های اسکیمو و فرانسه (گل) هستند.

خلاصه تصویری قمرهای زحل را در اینجا مشاهده کنید و فهرست قمرهای قدیمی و جدید منظومه شمسی را اینجا بخوانید.

 

نام‌گذاری قمرهای جدید

تا 15 آذر 1398 فرصت دارید تا نام ماه پیشنهادی خود در توییتر به شناسه SaturLunacy@ همراه با هشتگ NameSaturnsMoones# توییت کنید. توضیح دهید که چرا این نام را انتخاب کردید و با عکس، کاری هنری و فیلم احتمال برنده شدن‌تان را افزایش دهید.

آنجا غرب وحشی نیست، انجمن بین‌المللی نجوم قوانینی برای نامگذاری اجسام فضایی دارد و قمرهای زحل نیز از این قاعده مستثنی نیستند. قمرهای زحل با نام غول‌های اساطیری نامگذاری شده‌اند و اینکه بر اساس کدام اساطیر نام‌گذاری شوند بستگی دارد به کدام گروه متعلق باشند.

دو مورد از قمرهای تازه کشف شده باید بر اساس غول‌های اساطیر اسکیمو نامگذاری شوند. قرار است یک قمر، که هم‌گرد هم هست اما به گروه دیگری تعلق دارد، بر اساس اساطیر گالی(فرانسوی) نامگذاری شود. به همین ترتیب، 17 قمر پادگرد باید بر اساس غول‌های اساطیر اسکاندیناوی نامگذاری شوند. اطمینان حاصل کنید که پایگاه داده فعلی نام IAU را جستجو کنید تا مطمئن شوید که نام مورد نظر قبلا استفاده نشده است.

 

نامگذاری مبارک!

 

منبع: Sky & Telescope

درباره ی حجت نافذی علمداری

ستاره‌شناس آماتور

دیدگاهتان را بنویسید