20 قمر جدید برای زحل، شکستن رکورد مشتری

اکنون با کشف قمر های جدید زحل ، این سیاره 82 قمر شناخته شده دارد.

زحل، مشتری را پشت سر گذاشت و شاه اقمار منظومه شمسی شد.

ستاره‌شناسها 20 قمر جدید به دور زحل یافتند و تعداد اقمار این سیاره طوق بر گردن به 82 رسید که 3 تا بیشتر از مشتری است. و بخش جذاب ماجرا اینجاست که شما هم می‌توانید در نامگذاری آنها شرکت کنید.

همه‌ی این 20 قمر بسیار کوچک و قطری حدود 5 کیلومتر دارند. 17 عدد از آنها حرکت مداری پادگرد دارند و هر 17 تای آنها بیش از سه سال زمینی طول می‌کشد تا به دور زحل بگردند و دوردست‌ترین آنها دوردست‌ترین قمر زحل هم هست.

یکی از سه قمری که حرکت هم‌گرد به دور زحل دارد در بیش از 3 سال یک دور به دور زحل می‌گردد و دو قمر دیگر در حدود دو سال یک دور می‌گردند.

17 قمر پادگرد به نظر متعلق به گروه اسکاندیناوی هستند که پارامترهای مداری پایه‌ای یکسانی دارند. دو قمر هم‌گرد داخلی به گروه اسکیمو متعلق‌اند و به نظر قمر هم‌گرد دوردست به گروه فرانسوی(گل) متعلق است که محققان هنوز مطمئن نیستند.

هرکدام از این گروه‌ها شاهدی بر برخوردی باستانی هستند که قمری بزرگ را که در حوالی آن منطقه به دور زحل می‌گشته نابود کرده.

این نوع گروه‌بندی اقمار که در مشتری هم اجرا شده، برای مشخص کردن برخوردهای ویران‌گری است که مابین اقمار زحل یا اقمار با اجسام خارجی مانند دنباله‌دارها یا سیارک‌های گذری انجام شده.

این کشف توسط گروهی از اخترشناسان از دانشگاه‌های مختلف توسط تلسکوپ سوبارو در هاوایی انجام شده.. این ابر تلسکوپها ابزار بسیار مفیدی در کاوش منظومه شمسی هستند تا بتنوانیم درک بهتری از نحوه تشکیل و تحول آن داشته باشیم.

دو عکس با فاصله زمانی یک ساعت که جابجا شدن قمر را در زمینه ثابت ستارگان نشان می‌دهد.

به عنوان مثال وجود این قمرهای جدید ممکن است نشان دهنده این باشد که برخوردهایی بوجود آورنده این اقمار پس از شکل‌گیری کامل زحل رخ داده. این غول گازی در زمان شکل‌گیری بوسیله قرصی از گاز و غبار احاطه شده بوده. اگر این اقمار کوچک آن زمان در میان آن همه گاز و غبار به دور زحل می‌گشتند، اصطکاک سرعت آنها را آنقدر کم می‌کرد که در نهایت به درون زحل جذب می‌شدند.

این گروه سال گذشته در کشف اقمار جدید مشتری هم همکاری داشتند و انستیتو کارنگی مسابقه‌ای برای نام‌گذاری پنج عدد از آنها برگزار کرد. اگر شرکت در آن مسابقه را از دست داده‌اید، اکنون فرصتی دوباره دارید.

این‌بار برای نام قمرهای جدید باید از نامهایی که در اسطوره‌های اسکاندیناوی، اسکیمو یا گل (فرانسه) برای غول‌ها به کار رفته استفاده شود. همه 20 قمر جدید زحل شامل این مسابقه هستند. نام پیشنهادی خود را از همین الان تا 15 آذر همراه با هشتگ #NameSaturnsMoons و دلیلی که برای انتخاب این نام دارید از طریق توییتر به شناسه @SaturnLunacy ارسال کنید. توصیه می‌شود عکس یا کاردستی یا ویدئویی نیز با مطلبتان ارسال کنید. اطلاعات کامل این مسابقه در سایت برگزارکننده وجود دارد.

درباره ی علی آزادگان

ستاره‌شناس آماتور، معلم نجوم، فیزیک‌دان، نویسنده و مترجم، عکاس و دانشجوی دکتری تخصصی اپتیک

مطلب پیشنهادی

مقارنه نادر مشتری و زحل در انقلاب زمستانی؛ آخرین رویداد بزرگ نجومی قرن

اول دی مصادف با انقلاب زمستانی و آغاز زمستان در نیم‌کره شمالی است. ستاره‌شناسان چندین …

دیدگاهتان را بنویسید