تلسکوپ ماموریت WFIRST ناسا وارد مرحله جدید ساخت شد

تلسکوپ نقشه‌برداری فروسرخ میدان باز (Wide Field Infrared Survey Telescope – WFIRST) ناسا برنامه‌ریزی شده تا در اواخر بهار سال 1399 پرتاب شود. تلسکوپ بی‌نظیری که در فضاپیمای WFIRST نصب خواهد شد در پرده‌برداری از بزرگترین اسرار عالم نقشی مهم به عهده خواهد داشت زیرا بزرگترین تصویر تا به امروز عالم با جزئیاتی که تلسکوپ هابل می‌تواند ببیند را تهیه خواهد کرد.

تلسکوپ WFIRST بررسی‌های اولیه را با موفقیت پشت سر گذاشته. یعنی تلسکوپ از نظر کارایی و برنامه‌ریزی و بودجه تایید شده و وارد مرحله مرحله طراحی می‌شود.

این تلسکوپ مانند تلسکوپهای فضایی اسپیتزر و جیمز وب در بخش فروسرخ طیف الکترومغناطیس کار خواهد کرد که برای چشم انسان قابل تشخیص نیست. جو زمین هم این نور را جذب می‌کند و تلسکوپهای مستقر روی زمین نمی‌توانند این بخش طیف را ببینند.

این تلسکوپ از آینه‌ای 2.4 متری بهره می‌برد که هم‌اندازه آینه اصلی تلسکوپ فضایی هابل است اما وزن آن یک چهارم آینه هابل است که پیشرفت شگرفی در ساخت آینه تلسکوپ است.

نور از این آینه به ابزارهای سنجشی فضاپیما منتقل می‌شود. یکی از این ابزارها دوربین بزرگی است که تصاویر با میدان دید باز تهیه می‌کند. این دوربین به ستاره‌شناسها امکان می‌دهد که بتوانند نقشه ماده تاریک موجود در عالم را تهیه کنند. این ماده فقط از طریق آثار گرانشی که بر ماده قابل مشاهده عالم می‌گذارد قابل شناسایی است. این دوربین به ستاره‌شناسها برای مطالعه انرژی تاریک نیز کمک خواهد کرد.

این دوربین می‌تواند برای کشف سیاره‌های فراخورشیدی جدید نیز به کار بیاید زیرا می‌تواند سیارات کوچکتر و دورتری را حس کند و درنهایت خواهیم فهمید که آیا منظومه شمسی ما در کهکشان معمول یا نایاب است.

این دوربین دارای تفکیکی معادل با تلسکوپ فضایی هابل است اما میدان دید آن 100 برابر بیشتر است.

ابزار دیگر WFIRST تاجنگار است. تاجنگار با پوشاندن نور ستاره مستقیما به مشاهده سیاره‌ای که به دور ستاره می‌چرخد خواهد پرداخت. نتایج حاصل از این تاجنگار برای رصد و تعیین مشخصه‌های سیارات فراخورشیدی بسیار مفید بوده و سیاراتی را که در فاصله 3 تا 10 برابر زمین از خورشید به دور ستاره مادر خود می‌چرخند به دقت بررسی خواهد کرد. با شناخت بیشتری که از سیاره‌ها بدست خواهیم.ورد خواهیم دانست که کدام به شبیه‌تر است و می‌تواند دارای حیات باشد..

از دیگر کارکردهای این تلسکوپ بررسی شتاب انبساط عالم است که به ما در یافتن پاسخ سرنوشت عالم کمک خواهد کرد.

درباره ی علی آزادگان

ستاره‌شناس آماتور، معلم نجوم، فیزیک‌دان، نویسنده و مترجم، عکاس و دانشجوی دکتری تخصصی اپتیک

مطلب پیشنهادی

کهکشان SPT0418-47 با عدسی گرانشی

جیمز وب مولکول‌های آلی را در دوردست می‌بیند

ستاره شناسان با استفاده از تلسکوپ جیمز وب شواهدی از مولکول‌های آلی پیچیده را در …

دیدگاهتان را بنویسید