اولین پرتاب سرنشین‌دار آمریکا

پروژه مهم ناسا و اسپیس‌ایکس برای اولین پرتاب دو فضانورد به ایستگاه فضایی بین‌المللی از خاک آمریکا قرار است ساعت ۱:۰۳ بامداد پنجشنبه انجام شود.

به گزارش ایسنا و به نقل از تک‌کرانچ (اصلاح و ویرایش از اورانوس)، ناسا و اسپیس‌ایکس در حال آماده‌سازی مراحل پرتاب کپسول فضایی دراگون (Dragon) هستند و اعلام کرده‌اند که آماده‌سازی نهایی برای پرواز را پشت سر گذاشته‌اند؛ در نتیجه همه چیز برای آغاز پرتاب آماده است.

دراگون طی این ماموریت، با موشک فالکون-۹ شرکت اسپیس‌ایکس از مرکز فضایی کندی ناسا در فلوریدا به فضا پرتاب می‌شود تا باب بهنکن و داگلاس هارلی، دو فضانورد ناسا را با خود به ایستگاه فضایی بین‌المللی ببرد.

این ماموریت در صورت موفقیت، اولین پرتاب فضایی سرنشین دار شرکت اسپیس‌ایکس و نخستین پرتاب فضانوردان از خاک آمریکا پس از ماموریت شاتل فضایی است و باعث استقلال سازمان فضایی آمریکا از روسیه برای انجام پرتاب‌های فضایی سرنشین دار خواهد شد. آخرین باری که آمریکایی‌ها موفق به پرتاب انسان به مدار زمین شدند در 18 تیر 1390 بود.

از آن زمان ناسا از سویوز روسی برای فرستاندن فضانوردانش به ایستگاه فضایی بین‌المللی استفاده می‌کند. همزمان هم با دو شرکت اسپیس‌ایکس و بوئینگ برای اعزام فضانورد به آمریکا قرار بسته است. ناسا 3.14 میلیارد دلار به اسپیس‌ایکس و 4.8 میلیارد دلار به بوئینگ پرداخت کرده تا آنها بتوانند وسیله لازم برای این کار را مهیا کنند. بر اساس برنامه‌ریزی‌ها این پرتاب می‌بایست در سال 1396 انجام می‌شد که به دلیل آماده نشدن موشک و وسیله حمل فضانوردان تا ایستگاه فضایی بین المللی تا کنون این امر به تاخیر افتاده.

البته ناسا در پرتاب بعدی سویوز هم یک صندلی را رزرو کرده تا درصورت ایجاد مشکل بتواند بازهم فضانورد به ایستگاه فضایی بفرستد و ارتباطش قطع نشود.

این دو فضانورد به دو کیهان‌نورد روس و یک فضانورد آمریکایی که در ایستگاه فضایی مستقر هستند خواهند پیوست. مدت اقامت این دو چندین بار اعلام و سپس تغییر داده شده. لذا مدت اقامت دقیق آنها مشخص نیست. پس از پایان مدت اقامت، هرچه قدر که باشد، این دو دوباره سوار کپسول دراگون شده و به زمین بازخواهند گشت.

کیتی لودرز، مدیر این ماموریت در کنفرانس خبری اعلام کرد که همه آزمایش‌ها تاکنون خوب پیش رفته‌اند.

در حال حاضر تنها مانع بزرگ برای ناسا و اسپیس‌ایکس، شرایط آب و هوایی است که برای چنین پرتابی، حدود ۴۰ درصد مطلوب به نظر می‌رسد. این پرتاب، برای ساعت ۱:۰۳ بامداد به وقت تهران روز 8 خرداد 1399 برنامه‌ریزی شده است.

ناسا و اسپیس‌ایکس، توجه زیادی را به آب و هوای کنونی و روز پرتاب معطوف خواهند داشت زیرا این ماموریت با توجه به همراه داشتن فضانوردان واقعی، از حساسیت بالایی برخوردار است.

 

منبع و منبع

 

اورانوس:

در این میان ایجاد موج رسانه‌ای حجیم از سوی رسانه‌های غربی که البته به رسانه‌های سایر کشورها مانند ایران هم سرایت کرده، نشان از تصمیم مراجع آمریکایی برای پایان این تحقیر 9 ساله و ترمیم روحیه آسیب دیده آمریکایی‌ها از کارهای روس‌ها است. اصولاً برای کشوری که 59 سال پیش اولین انسان را به فضا فرستاده (که البته کمی هم تردید در آن وارد است)، انجام این کار نباید کار چندان پیچیده‌ای باشد که چنین موج بزرگ رسانه‌ای را نیاز داشته باشد. شاید برای کشوری که تابحال سابقه‌ای در فضا نداشته و اقدام به پرتاب ماهواره یا موجود زنده به فضا کند تهیه چنین پیوست رسانه‌ای معقول باشد. در هر حال بهتر است که از آمریکایی‌ها یاد بگیریم که چطور کارهای نه‌چندان خارق‌العاده کشورشان را (تکرار کاری که 59 سال پیش انجام شده) برحسب وطن‌دوستی می‌ستایند و  ارج می‌نهند.

درباره ی علی آزادگان

ستاره‌شناس آماتور، معلم نجوم، فیزیک‌دان، نویسنده و مترجم، عکاس و دانشجوی دکتری تخصصی اپتیک

مطلب پیشنهادی

لغو پرتاب

لغو پرتاب ناسا+اسپیس‌ایکس

پرتاب مشترک ناسا و اسپیس‌ایکس که بنا بود طی آن دو فضانورد آمریکایی سوار بر …

دیدگاهتان را بنویسید